Deel dit artikel op social platform

Gemiddeld 1,5 km rijden voor openbare laadpaal in Bunschoten

 

Utrechters die graag elektrisch willen rijden, maar geen eigen laadpunt aan de muur kunnen of willen hangen, kunnen vaak bij publieke laders terecht. Deze zijn in de provincie Utrecht namelijk vaak relatief dichtbij.

Dat blijkt uit onderzoek van energiebedrijf Zonneplan, op basis van data van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL). Met name de gemeenten Utrecht, Amersfoort, Nieuwegein en Zeist noteren een hoge ‘laadpaaldichtheid’. Gemeenten als Lopik, Wijk bij Duurstede en Rhenen scoren wat minder, maar doen het landelijk gezien nog altijd niet slecht.

Utrechtse EV-bezitters zijn qua afstand tot publieke laadpunten in de grote gemeenten het best af. Zo vind je in de gemeente Utrecht om de 300 meter een openbare laadpaal, die je uiteraard in veel gevallen wel moet delen met anderen. Ook in Amersfoort, Nieuwegein en Zeist hoef je hooguit een halve kilometer te rijden. Daartegenover staat Lopik, waar de gemiddelde afstand 3,7 kilometer bedraagt. Hierna volgen Wijk bij Duurstede, Rhenen, Baarn en Woudenberg, waar je gemiddeld tussen de 2 en 3,4 kilometer moet rijden.

In de gemeente Bunschoten is de gemiddelde afstand 1,5 kilometer.

Om minder afhankelijk te zijn van publieke laadpunten en dure snelladers bij tankstations kan een eigen laadpunt aan huis uitkomst bieden. Een eigen oprit is daarvoor wel een vereiste, aangezien het niet toegestaan is een laadkabel over de stoep te laten lopen. In hoeverre er in dit opzicht momenteel regionale verschillen bestaan is onbekend.