Lange wachttijden bij hondentrimsalons

Marloes ter Haar

Het lijkt een onmogelijke opgave: als nieuwe klant terecht kunnen bij een hondentrimsalon. In de gemeente Bunschoten zitten zes van deze salons om je hond te laten scheren, knippen of wassen. Bij de meeste is er een wachttijd van meerdere maanden of kan je als nieuwe klant helemaal niet terecht. Veel hondenbezitters moeten op deze manier een salon vinden buiten de plek óf je moet een afspraak al ver van tevoren maken. Hoe komt het dat deze salons voor honden zo vol zitten, is dit altijd al zo geweest of is er een verband met de coronacrisis?

Ruim anderhalf jaar geleden zaten we in de allereerste lockdown. Uit het niets kwamen gehele gezinnen veel thuis te zitten. Het leek daarom voor veel huishoudens het ideale moment om een huisdier te nemen. Toentertijd vreesden veel asielen op een overvloed van dieren als mensen weer naar kantoor zouden gaan.

Coronapups

In de asielen van De Dierenbescherming is geen toename te zien van het aantal gedumpte honden. ,,Opvallend is dat het op onze locaties wel heel druk is met de opvang van konijnen. Hierin zien we wel een toename”, geeft Saskia Thijssen, medewerkster van De Dierenbescherming, aan. ,,Maar er zijn niet meer honden die binnengebracht worden. Ook ‘coronapups’ komen we niet of zelden tegen.” Dit zijn puppies die tijdens de coronaperiode worden aangeschaft en opgroeien in een lockdown. Hierdoor krijgen ze soms het gedrag van een vervelende puber en worden dan gauw weer weggedaan.

Huisdierendump

Je leest op het gehele internet over de zogenaamde ‘huisdierendump’, maar in de praktijk valt dit dus – gelukkig – mee. Het was meer een aanname van veel mensen. Wél zijn er meer mensen die een hond hebben aangeschaft, dan voorheen. Uit het huisdierenpopulatie-onderzoek dat brancheorganisatie Dibevo en de Nederlandse Voedingsindustrie Gezelschapsdieren (NVG) jaarlijks laten uitvoeren, blijkt dat het huisdierbezit tijdens de coronacrisis flink is toegenomen. Vooral honden en katten hebben tijdens de pandemie voor de stijgende trend gezorgd: bijna 25 procent van de huishoudens heeft een kat en nog net geen 20 procent een hond. Bij één op de vijf consumenten is de houding over huisdierenbezit positief veranderd als gevolg van de coronacrisis. Zo is 8 procent van de Nederlandse huishoudens een huisdier gaan houden tijdens de pandemie (in 2019 was dat nog 6,4 procent). In 2019 werden er 1,7 miljoen honden als huisdier gehouden en in 2020 was dit 1,9 miljoen.

Er zijn meer huishoudens met een hond bijgekomen. Dat is duidelijk. Ook Saskia kan dit bevestigen. Al geeft ze aan dat Nederlanders altijd al dol zijn op huisdieren, dus voor de crisis was er ook al wel een ‘run’ op honden. ,,In bijna de helft van alle Nederlandse huishoudens zijn één of meerdere huisdieren aanwezig”, vertelt ze.

Dit zou zeker de oorzaak kunnen zijn van de drukte bij de salons. Daarnaast zijn ook hondentrimsalons door de lockdown een hele periode dicht geweest. Hierdoor zijn de wachtlijsten nog meer opgelopen. En dat is een landelijk probleem.

De eigenaresse van één van de hondentrimsalon in Bunschoten-Spakenburg kan deze wachtlijsten beamen. Ze wil zelfs anoniem blijven, omdat ze het al zo enorm druk heeft. Dat zegt al genoeg over de situatie. ,,Het was altijd al lekker druk, maar ik merk dat het nu nog vele malen erger is!”, geeft de eigenaresse aan. Ze merkt dat veel meer mensen tegenwoordig een hond hebben. ,,Ik zie overal om mij heen puppy’s en het aantal aanvragen op de mail, app of via de telefoon is mega.” Ze plant daarom haar bestaande klanten graag vooruit, zodat deze altijd een plekje hebben. Als de vaste klanten dat niet doen, staan ze voor drie maanden op een wachtlijst. Ook heeft ze al zeker een jaar een klantenstop. ,,Ik moet echt streng zijn voor mijzelf, want ik werk al meer uren dan ik eigenlijk van plan was”, geeft ze nog aan. ,,In het begin kon ik niet goed nee zeggen, maar nu moet ik wel!”

Vraag en aanbod

Er zijn weinig trimsalons in de gemeente Bunschoten. De vraag is in ieder geval veel groter dan het aanbod op dit moment. Hondentrimsalons moeten nu vaak nee verkopen en hierdoor ontstaat er veel onbegrip. ‘Wat is nou een klein hondje erbij?’ wordt er vaak gezegd. Begrijpelijk dat mensen er niet blij mee zijn. Het is fijn dat de salons zo druk zijn, maar ook lastig. Ze willen graag iedere klant en hond of kat helpen, want vaak zijn die juist de dupe als baasjes zelf aan de slag gaan en het niet helemaal goed gaat.