Technieklessen in groep 8

Er zijn veel mensen met passie voor techniek in Bunschoten. Laurens Rouvoet van TIEN Innovatie is een van hen. Met zijn bedrijf ontwikkelt hij lesmateriaal voor bedrijven in de industriële techniek. Hij heeft bijvoorbeeld de Van Halteren Academie opgezet en ontwikkelde het inwerkprogramma ‘How to program een robot in 100 days’.

Marloes ter Haar

Hij constateerde dat in het basisonderwijs in Bunschoten nog geen technisch onderwijs wordt gegeven. Daarom stapte hij naar de directeur van de Groen van Prinstererschool. Hij wist nog twee ouders met kennis van techniek te enthousiasmeren en ze besloten technieklessen te geven aan groep 8. Afgelopen vrijdag was de afsluiting.

De leerlingen maakten hun eindopdracht en kregen een rondleiding bij een nette hoogwaardige machinefabriek: Style CNC.

Wat begon met een vrijwillige actie van Laurens Rouvoet en betrokkenheid van directeur Sjoerd Koelewijn is inmiddels ondersteund door T is for Tech. Een stichting uit Amersfoort dat techniek in het onderwijs promoot. ,,Noodzakelijk”, vindt Rouvoet ,,De technische ontwikkelingen gaan razendsnel. Techniek wordt meer en meer een verlengstuk van de mens. Wie kan nog zonder Google Maps? Wat gebeurt er als de energie uitvalt? Wat als er geen robots in de fabrieken staan? Je ervaart direct allerlei problemen van verdwalen, tot geen koffie, tot het uitvallen van een productielijn van brood.”

Na vier technieklessen was het tijd voor de afsluiting. De ene helft van de klas is op bedrijfsbezoek bij Style CNC met juf Joke Verburg en Reinier van Valkenhoef. Steven de Harder van Style CNC liet de leerlingen zien hoe vanuit niets een high tech machine voor de metaalbewerking wordt gemaakt. Ook mochten de leerlingen een tol tekenen en laten produceren. Een geslaagd bezoek.

De andere helft werkt in het crealokaal van de Groenschool aan een heuse Galvani Racer met Rouvoet. In het nagesprek over hoe de leerlingen de lessen vonden geven ze aan dat techniek leren superleuk en ook best ingewikkeld is. ,,Maar zag je het toen mijn auto werkte?!”

Energieke pilot

Het thema van de eerste pilot was energie en duurzaamheid. De leerlingen hebben onder andere van ijsstokjes, doppen en elastiekjes een windmolen of auto gemaakt. Zo ontdekten hoe energie wordt overgedragen. Vooraf hadden ze al het een en ander geleerd dankzij e-learnings. Online lessen inclusief instructievideo’s en interactieve opdrachten. Hier hebben de vaders Rouvoet en Jasper van Oort aan gewerkt. Uniek, want deze combinatie van blendend (gemengd) leren is in opkomst.

Techniek op meer scholen

Op de Groenschool volgt nog een tweede pilot met dezelfde groep 8. Als dit wederom een succes wordt dan is er ruimte om op meerdere scholen in Bunschoten technieklessen te verzorgen met ondersteuning van T is for Tech. Zoals kartrekker Laurens Rouvoet verwoordt:,,Techniek is overal om je heen. Zou techniek niet bij je wereldoriëntatie moeten horen?

Net zoals je weet dat Amsterdam de hoofdstad van Nederland. Het is waardevol om leerlingen de volle breedte van de techniek te laten zien. Ik geloof dat de nieuwe generatie goed moet begrijpen dat techniek overal is. Ongeacht welk beroep een leerling gaat uitvoeren. Daarbij zijn er in het dorp fantastisch mooie technische banen. Een beroep dat nooit verdwijnt!”